Referat fra bestyrelsesmøde 3/9-2025

Referat fra bestyrelsesmøde 3/9-2025

Til stede: Harald, Gitte, Cecilie, Irene og Sherry

1. Evaluering af sommerfesten.

En sommerfest anses for at være en succes, når der er en god feststemning med god mad, musik, pynt og et passende lokale, der skaber en unik atmosfære for gæsterne. Vi har et ønske om at dette bliver en tradition for haveforeningen og vil gerne arrangere endnu én til næste år. Vi håber at flere har lyst til at deltage for at styrke fællesskabet i foreningen.

Der vil blive indkøbt flytbare parasoller, da man erfarede at det vil blive bagende hedt uden nogle i sommerperioden, samt besked om arrangementer vil bestyrelsen udsende i meget god tid

2. Udeblivelse fra arbejdsdagen 14/6-2025

5 medlemmer har stadig ikke betalt for udeblivelse eller bedt om en arbejdsopgave. Kassereren har sendt en anmodning om 300 kr. på Mobilepay, men medlemmerne har stadig ikke reageret.

Vi har talt om i bestyrelsen, om evt. opkræve udeblivelses beløbet oveni den årlige kontingentopkrævning fremadrettet?

Blegdammens vedtægter § 3.6.

Bestyrelsen fastlægger 2 fælles arbejdsdage årligt. Som medlem har man pligt til at deltage i de fælles arbejdsdage, med mindst 1 person per have. Ved udeblivelse kan man af bestyrelsen få tildelt en arbejdsopgave, eller man kan betale et gebyr som fastsættes på generalforsamlingen. Det vil blive opkrævet umiddelbart efter arbejdsdagen, med betaling 14 dage efter opkrævningen. Som medlem deltager man i fornødent omfang i vedligeholdelse af have, områdets stier og fællesarealer efter bestyrelsens anvisninger.

3. Status på opsagte haver.

Have D14 og D8 er blevet opsagt fra bestyrelsens side.

Når et kolonihavelejemål opsiges, reguleres processen af både Kolonihaveloven og den enkelte haveforenings vedtægter. En opsigelse kan ske frivilligt fra lejerens side, eller som en konsekvens af misligholdelse af lejemålet. Misligholdelse kan omfatte overtrædelse af haveforeningens vedtægter, ordensregler, eller hvis lejeren benytter kolonihaven til ulovlig helårsbeboelse eller ulovligt byggeri.

Blegdammens vedtægter § 3 stk 5.

Ved afståelse er medlemmet forpligtet til, for egen regning, at aflevere haven ryddet. Herunder bortskaffelse af affald. Tilstedeværende bygninger som ny lejer eller foreningen ikke ønsker at overtage skal fjernes.

§ 9 stk 2.

Såfremt vedtægterne- herunder ordensreglerne ikke bliver overholdt trods bestyrelsens påbud betragtes dette som misligholdelse og medfører eksklusion.

1. Advarsel sendes som brev.
2. Advarsel sendes 14 dage herefter pr. Anbefalet brev
3. Advarsel er en opsigelse som sendes 14 dage efter anden advarsel.

Afståelsen sker senest efter 30 dage.

4. Arbejdsdagen d. 4. Oktober fra kl. 10- 14

Lørdag d. 4. Oktober 2025 er der planlagt Arbejdsdag.

Til arbejdsdagen bliver der bestilt smørrebrød og indkøbt drikkevarer til de hårdtarbejdende medlemmer.

Arbejdsopgaver, som vil blive tildelt:

  • Randbeplantningen skal klippes indefra (Flishugger kontaktes) – der vil derefter blive stillet flis til rådighed for medlemmerne
  • Hækkeklipning omkring fælleshuset
  • Der skal ligges jord omkring flisearealet v. fælleshuset
  • Male fælleshuset
  • Forberedelse til frokost, rengøring, klargøring og opstilling etc.
  • Græsslåning omkring randbeplantningen ude v. vejene. altså omkring haveforeningen.

Harald beder medlemmet som har fået tildelt opgaven om at slå græsset v. fælleshuset året ud- om at gøre det inden arbejdsdagen, så arbejdet omkring fliserne bliver nemt tilgængeligt.

Bestyrelsen sørger for bestilling af mad og drikkevarer.

5. Beskeder til medlemmer

Når medlemmer skal have beskeder foregår det på disse kanaler:

  • I medlemmernes egne postkasser
  • På opslagstavlen ved. indgangen til haveforeningen
  • Hjemmesiden- her findes ALLE informationer!
  • Facebook

6. Kommende arrangementer 2025:

  • Flisdag, søndag d. 21. September kl. 10-13.
  • Julehygge, fredag d. 7. November kl. 17.
  • Bestyrelsesmøde d. 27. Oktober kl. 15.

Til kommende arrangementer vil der blive hængt en tilmeldelsesblanket op i fælleshuset og hvis man bruger Facebook, vil man ligeledes have mulighed for at tilmelde sig der.

Invitation til flisdag i haveforeningen!

Søndag d. 21. September 2025 fra kl. 10-13

Igen i år inviterer vi til vores populære flisdag, hvor vi sammen kan genbruge naturen i vores egne haver og samtidig rydde op på vores fællesarealer. Har du grene, buske eller staudetoppe, som er blevet til overs efter en tur med beskærersaksen? Så er dette en perfekt mulighed for at omdanne det til næringsrig flis. Tilmelding skal ske på listen som hænger i Fælleshuset senest d.19. September 2025!

Hvad sker der på dagen?

  • Vores flismaskine: Vi har jo vores egen flismaskine der let og hurtigt kan forvandle dit haveaffald til flis, som du kan tage med hjem og bruge i din egen have. Flisen er ideel til at dække bede, dæmpe ukrudt og holde på fugtigheden.
  • Genbrug og fællesskab: Dette er en fantastisk måde at tænke på genbrug og bæredygtighed i vores eget lille paradis. Samtidig er det en perfekt anledning til at møde dine naboer, udveksle erfaringer og styrke vores gode fællesskab.

Husk at medbringe dine grene og kviste i bundter, der er lette at håndtere, samt en trillebør eller sække til at transportere flisen hjem i. Vi glæder os til at se dig til en produktiv og hyggelig dag!

Med venlig hilsen, Bestyrelsen

Kom til arbejdsdag i haven!

Dato: 4. Oktober 2025 Tidspunkt: Kl.10-14

Er du klar på en dag fyldt med frisk luft, godt selskab og spændende opgaver? Vi inviterer dig hermed til en hyggelig arbejdsdag i haveforeningen, hvor vi sammen kan give vores fællesarealer en kærlig hånd.

Vi har masser af opgaver, der venter, og der er helt sikkert noget for enhver smag – uanset om du er til at svinge hakken, rive blade, luge ukrudt eller bare nyde fællesskabet.

Dagens program:

  • Spændende opgaver: Vi deler os op i små hold og tager fat på alt! Dine hænder og din energi er guld værd!
  • Lækker mad og drikke: Når maverne rumler, er der selvfølgelig sørget for forplejning. Vi byder på smørrebrød samt kolde drikkevarer.
  • Fællesskab og samvær: Bedst af alt er chancen for at snakke med dine naboer, grine sammen og styrke det gode fællesskab, vi har i foreningen.

Tag dit gode humør og dine arbejdshandsker, redskaber og trillebør med – vi glæder os til at se dig!

Med venlig hilsen, Bestyrelsen

Invitation til JULEHYGGE fredag d. 7. November kl.17.

HO HO HO !!! Kære Medlemmer,

Julen nærmer sig, og det er tid til at skrue op for hyggen!

Vi vil gerne invitere dig til et par timer i samværets og fællesskabets tegn, hvor vi sammen  kan skabe gode minder i Fælleshuset.

Kom og varm dig med en skål lækker hokkaido-suppe fra formandens have, der serveres med lunt brød. Vi har også sørget for varm gløgg og søde æbleskiver, som vi kan nyde, mens et bål knitrer hyggeligt i baggrunden.

For at gøre aftenen endnu sjovere, har bestyrelsen sørget for en lille rafleleg, hvor der er sjove gaver på spil. Med julemusik i luften og hinandens gode selskab glæder vi os til at dele en dejlig aften med jer. Tilmeldingsliste bliver hængt op i morgen i fælleshuset og man kan selvfølgelig også svare på Facebook- sæt gerne et X og antal fra husstanden som deltager.

S.U. d.1. November.

Vi glæder os til at se dig!

Årets Havefest

Du/I er inviteret til Årets Havefest 2025 i Blegdammen.

Lørdag d. 9. August fra kl. 14-19.

I anledning af at vores fællesareal er blevet anlagt og havesæsonen 2025 snart er ovre, vil vi gerne fejre det med dig.

Hver familie medbringer egen kød/specielle ønsker – og alkohol, hvis man ønsker det.

Haveforeningen betaler for salat, brød og 2 genstande pr. Person. Egen service og glas bedes medbragt. S.U. om DU/I kan deltage til Bestyrelsen inden d. 7/8.

VI SES.

Referat fra bestyrelsesmøde 5. juli 2025

Til stede: Harald, Gitte, Sherry, Irene og Lis

1. Opfølgning på havevandringen.

Nogle har fulgt bestyrelsens anvisninger. Andre har ikke reageret. De vil høre nærmere.

2. Udeblivelse fra arbejdsdagen.

15 har ikke betalt for udeblivelse eller bedt om en arbejdsopgave. Kassereren sender en anmodning om 300 kr. på Mobilpay.

3. Materialer til fællesgrunden.

Formanden har kontakt til en person, som gerne vil sørge for at fliser og grus bliver bragt op på fællesgrunden.

4. Lægge fliser

Søndag d. 27. juli kl. 10.00 fortsætter arbejdet med at lægge fliser. Vi har brug for hjælpere. De kan melde sig hos et medlem af bestyrelsen. Bagefter er der hygge og  grillpølser.

5. Sommerfest

Bestyrelsen vil gerne holde en sommerfest. Vi har to datoer i spil. 9. august eller 16.  august. Begge dage kl. 14-19. Vi vil gerne have en tilkendegivelse om hvilken dato, man foretrækker.

Havevandingen er veloverstået!

Kære havevenner

Havevandringen er veloverstået og der er kommet post i jeres postkasse/ rør – til dem som  har fået bemærkninger.

Der var få haver hvor bestyrelsen ikke havde adgang, her er det vigtigt i forhold til bestyrelsens arbejde at når vi beder om adgang, så SKAL der være adgang. Ellers kan vi ikke gennemføre havevandringen i haven og vi skal så afsætte en anden dag til dette!

Jeg vil blot tilføje at under bemærkninger på sedlen- da jeg fik skrevet at haven bliver tjekket d. 5. Juni mener jeg selvfølgelig d. 5. Juli som er opfølgningsdagen.

Bestyrelsen siger tak for at åbne jeres fine haver.

God weekend herfra.

Havevandring og flisning af haveaffald på lørdag!

lørdag den 21. juni er der to vigtige begivenheder i foreningen.

Havevandring

Fra kl. 10.00 til 13.00 afholder bestyrelsen havevandring. Det er vigtigt, at I holder jeres haver åbne, så bestyrelsen har adgang. Havevandringen er en vigtig del af vores fælles vedligeholdelse og sikrer, at vores haver lever op til foreningens retningslinjer.

Flisning af haveaffald

Har du haveaffald, der trænger til at blive fliset? Fra kl. 14.00 til 16.00 vil det være muligt at få fliset jeres haveaffald. Dette er en fantastisk mulighed for at komme af med grene og buske.

Vi glæder os til at se jer på lørdag!

Referat fra bestyrelsesmøde 28. maj 2025

Til stede: Harald, Gitte, Cecillie, Irene, Sherry og Lis

1. Nyt fra formanden:

Vi har fået 2 nye lejere, B10 og D2.

2. Arbejdsdag

Lis bestiller håndmadder.
Harald sørger for øl, vand og beskyttelsesbriller.
Gitte køber  kaffe, servietter m.m.
Sherry og Lis bager kage.

Arbejdsopgaver på fællesgrunden:

  • slå græs
  • klippe hæk
  • luge hæk
  • reparere vinduer
  • rengøring af huset
  • lægge fliser under borde/bænkesæt
  • Klipning af randbeplantningen indvendig, hvis vi har folk nok, da fællesgrunden har 1. prioritet. Herunder flisning og evt. bortkørsel af haveaffald.Hertil behøver vi en bil med trailer, som kan køre haveaffaldet bort.

Arbejdsgrupper:

  • Gitte står for fliselægningen og køber ind til det.
  • Irene står for hækklipning og lugning
  • Harald står for reparation af vinduer
  • Lis står for rengøring af huset
  • Cecillie slår græs på langs Safirvej

3. Hegnet mod Nymarksvej

Harald indhenter pris på nedskæring af hegnet.

4. Havevandring

Havevandring  21. juni kl. 10-13. Det bliver Harald, Gitte, Sherry og Irene som foretager  havevandring. Bl. a. vil hækhøjden bliver målt, og hækken set efter for fremmede vækster,
Kompostkværnen er fremme efter havevandringen. Man kan få fliset kl. 14-16.

5. juli er der opfølgning på havevandringen, hvor bestyrelsen ser, om de påtalte ting er
bragt i orden.